عقده حقارت

مقاله عقده حقارت

گاهی وقتها احساسمان در مورد خودمان، به ویژه پس از ناامیدی قابل توجه و یا به خصوص درگیری های بین فردی خشن، ناخوشایند است و  غیر قابل انکار است. ممکن است، وقتی دارید این متن را مطالعه می کنید، فکر می کنید که هرگز در مورد خودتان احساس خوبی ندارید . اگر شما به طور مداوم بر این باورید که شما ارزشی ندارید، در مورد توانایی های خود تردید می کنید و بر این عقیده هستید که دیگران بهتر از شما هستند را برطرف کنید، ممکن است یک عقده حقارت داشته باشید.  کلینیک روانشناسی ندای رحمت کنار شماست تا باورهایتان را نسبت به این عقده مجهول تغییر شکل دهد  . مشکلات جنسی ، روابط عمومی با پیرامون و ……. این عقده را به وجود می آورند . اما نگران هیچ چیز نباشید . با ما همراه باشید

عقده حقارت جیست ؟

به طور خلاصه، عقده حقارت بدین معنی است که شما خود را ضعیف ادراک می کنید و طور دائم خود را با دیگران به شکل نامطلوب مقایسه می کنید. درست است که همه ما دارای نقص هستیم، اگر شما عقده حقارت داشته باشید ، همیشه خود را پایینتر از دیگران می بینید..

چطور یک مشکل مثل این در ابتدا ایجاد می شود؟

  • ما در مورد تعریف این موضوع بحث خواهیم کرد،
  • نشانه های عقده حقارت  را مورد بررسی قرار می دهیم
  • و سپس به برخی از قوی ترین استراتژی ها برای ایجاد یک چشم انداز بهتر و مطمئن تر اقدام خواهیم کرد.
  • این در واقع احساسی ایجاد می کند که واقعا وحشتناک و می تواند موفقیت شما در زندگی را تضعیف کند
  • و ممکن است در جهت دیگری حرکت کند
  • که عزت نفس سالم در روابط ، رضایت شغلی و نشاط روزانه به دنبال داشته باشد.

آیا احساس بی ارزشی می کنید؟ چگونه می توان بر عقده حقارت غلبه کرد

مطالعات انجام شده در زمینه این بیماری که یکی از  انواع اختلالات افسردگی بشمار میرود ،  نشان می دهد که این دیدگاه منجر به احساس غم انگیز ناخوشایند در فرد می شود.

  • علل عقده حقارت متنوع هستند،
  • اما برخی از آنها اغلب در زندگی زودتر رخ می دهند.
  • به عنوان مثال، شاید پدر و مادرتان به شما پیامی دادند که شما به اندازه کافی خوب نبودید
  • یا شاید تجربه انتقادی سخت در مدرسه روانتان رامورد آزار قرار دهد.
  • اغلب، این امر در طیف وسیعی از رفتارهای بزرگسال ظاهر می شود، که در زیر شرح داده شده است.

متضاد عقده حقارت عقده برتری است که نشان می دهد بهتر از هر کس دیگری هستید. یک چشم انداز سالم زمینی حد وسط آنهاست که در بخش بعدی به آن  خواهیم پرداخت.

علائم عقده حقارت چیست ؟

هیچ دوره و یا دستگاهی برای تست برای عقده حقارت وجود ندارد،

اما تعداد زیادی علائم بسیار رایج وجود دارد که بیماران مبتلا به آن رنج میبرند

از جمله موارد زیر است:

  • احساس بی ارزشی. اغلب در مقایسه دیگران را مثبت ارزیابی می کنند.
  • درمقایسه های سطحی متوجه می شوند دیگران از ویژگی های بهتری از آنها برخوردار هستند.
  • حساسیت به انتقاد. حتی انتقاد سازنده باعث می شود که احساس حمله و یا شرمساری در آنها ایجاد شود.
  • قضاوت منفی در مورد خود.
  • فرض شان این است که افراد دیگر را دوستشان ندارند یا فکر می کنند ارزشمند نیستند، صرفنظر از اینکه بر خلاف آن می باشد.
  • رسانه های اجتماعی احساس منفی ایجاد میکند.
  • هنگامی که تجربه های خوشحال دیگران را می بینید احساس حسادت و خستگی را تجربه خواهید کرد.
  • به ندرت خود (یا دیدگاهتان) را معرفی میکنیدایستاده اید و مشکلاتی در مورد نیازهایتان دارید.
  • کمال گرایی. اگر چیزی کامل نیست، فکر می کنید این یک شکست است.

چگونه میتوان بر عقده حقارت غلبه کرد ؟

درمان آن ، تا حدودی از طریق بررسی ریشه های باورهای منفی و شناخت راه های بازنویسی آنهاست.

  • می توان گفت شما نیازی به پرداخت قبوض درمان های بزرگ در اینجا ندارید!
  • چیزهای مؤثری وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید.
  • اگر از خودتان بپرسید «چگونه می توانم احساس بی ارزشی ام را متوقف کنم؟»،
  • پنج راهکار زیر را امتحان کنید.
  • توجه داشته باشید که در ابتدا تاثیر آنها را بر روی شما قرار می گیرد
  • و سپس سعی کنید این عادت های جدید را حفظ کنید
  • و ببینید چه تغییراتی را طی چند هفته و چند ماه انجام می دهند.
  • در حالی که این کار را می کنید، با این حال، توجه داشته باشید که ممکن است با یک مسئله مشابه مانند افسردگی یا اضطراب مبارزه کنید .
  • و اگر درمان اضطراب برای شما مهم تر است باید به کلینیک روانشناسی ندای رحمت مراجعه نمایید .
  • اگر فکر می کنید این ممکن است این مورد باشد، بهتر است با دکتر خود صحبت کنید
  • و همچنین تلاش کنید راهکارهایی برای ایجاد تغییرات مثبت به کار ببرید.

5 راهکار برای از بین بردن درمان حقارت

(همچنین 5 راه برای خلاص شدن از عقده حقارت، دقیق در زیر، اطمینان حاصل کنید که نسخه رایگان از کتاب جو ویتل،دیدگاه های منفی در زندگی تان را پاک کنید)

  1. تعیین کسانی که عقده حقارت را در شما ایحاد میکنند

  • به جای متوقف شدن در عقده ی حقارت ، کسی را که در شما احساس حقارت ایجاد کرده را بیرون کنید.
  • به عنوان خاصی که می توانید آن را محدود کنید،
  • و اینکه هر فردی منحصر به فرد است را بپذیرید.
  • بیرون راندن کسی که خودتان را با آن مقایسه می کنید سخت است،
  • فهرستی از افرادی را کهدر مقابلشان احساس حقارت می کنید، تهیه کنید:
  • افراد بسیار جذاب فیزیکی
  • افراد با سبک زندگی غنی
  • افراد باهوش
  • کسانی که چشمگیر و پویا هستند
  • افراد شاد که در گروه های بزرگ اجتماعی هستند نیز خیلی در به وجود آمدن عقده حقارت موثرند

با تلاش برای از دست دادن این افراد احساس بهتری خواهید داشت.

2. نگران افکار دیگران نسبت به خود نباشید

  • یکی از مهمترین چیزها عدم توجه به قضاوت دیگران در مورد خودتان است.
  • ، بخش عمده ای از این مجموعه ها به وسواس بیش از شما به آنچه که دیگران در مورد شما فکر میکنند است.
  • گاهی اوقات این موضوع مربوط به چیزهایی است که مردم در مورد شما فکر می کنند
  • و در موارد دیگر در مورد تصور شماست.
  • در پایان روز، تنها نظر شما درباره ی شما مهم است
  • و در واقع خودتان زمینه به وجود آمدن عقده حقارت را تشکیل میدهید
  • علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که وقتی ما در مورد خودمان احساس خوبی داشته باشیم، دیگران نیز احساس خوبی به ما دارند.

بنابراینعقده حقارت را از دیدگاه های دیگران متوقف کنیم؟

  • اول، تمرکز بر آنچه که شما را خوشحال می کند.
  • چه چیزی اشتیاق، شادی و تحقق در زندگی شما را به ارمغان می آورد؟
  • وقتی وقت خود را صرف این کار میکنید انرژی صرف نگرانی در مورد آنچه که دیگران فکر می کنند، صرف نمی کنند.

ثانیا، به یاد داشته باشید به نظر خودتان علاقه داشته باشید تا توجه به ارزیابی منفی دیگران. اغلب در ترس و اضطراب نسبت به خود، درافراد به همان اندازه نگرانی و ناامنی ایجاد می کند

3. تاثیر اعتماد به نفس در درمان عقده حقارت

هنگامی که شما یاد می گیرید چطور احساس بهتری نسبت به خودتان احساس کنید، این افزایش امنیت باعث خواهد شد که شما احساس ارزشمند کنید (به جای حقارت).

جنبه های اصلی اعتماد به نفس

  1. خودت را بهتر کن
  • هنگامی که شما این کار را انجام می دهید، شما اعتقادات خودارزشمندی پیدا می کنید.
  • آیا شما به طور منظم ورزش می کنید، به خوبی غذا می خورید و به اندازه کافی می خوابید؟
  • اگر نه، برای ایجاد این جنبه های مراقبت از خود در زندگی خود تلاش کنید.
  • همان طور که در بالا ذکر شد، وقتی در زندگی تان این کارها را انجام می دید، یعنی خودتان را دوست دارید.
  • از خودتان بپرسید چه چیزی را از آن بر می گرداند
  • و برنامه ای برای شکست این موانع ایجاد کنید تا به جنگ اهریمن عقده حقارت برویم
  • قانون اعتماد به نفس .
  • حس خود ارزشمندی، با ورود دیگران یک حلقه بازخوردی که در واقع اعتماد به نفس بیشتری ایجاد می کند را نمایان می کند.
  1. خودگویی

اصطلاح “خودگویی” به نحوه صحبت کردن با ذهن خود است؛ کلمات مورد استفاده شما، تصور در مورد خود و انتقاد در مورد خود. این صدای داخلی تأثیر زیادی بر چگونگی دیدن خود و اعمال دارد.

  • هنگامی که منفی است، اسا عقده حقارت و احساس بیهودگی  را ایجاد می کند
  • و هنگامی که مثبت است، شما را تشویق می کند که خود را شایسته ببینید
  • و به شما کمک می کند تا در طولانی مدت شادی تان را حفظ کنید.
  • آنچه شما باید انجام دهید این است که خودگویی منفی را بیابید،
  • آن را از بین ببرید و آن را با گفتار کارآمدتر جایگزین کنید.

راه های مختلفی برای روبرو شدن با آن وجود دارد (بعضی از آنها پایه ای از درمان رفتاری شناختی است)، اما یک روش ساده در خانه است. سعی کنید برخی از چیزهای تضعیف و سپس گزینه های مثبت را بنویسید. جلوی آینه خودکارامدی های مثبتتان را جایگزین کنید.

  1. تمرکز روی افراد مثبت

سرانجام، بسیار مهم است که متوجه جمعی که در آن هستید باشید. در مورد تعاملات خود با اعضای خانواده فکر کنید و در مورد نحوه برخورد با همکارانتان فکر کنید.

  • شروع به فکر کردن درباره اینکه چگونه می توانید از افراد منفی فاصله بگیرید کنید.
  • در این راه روی افراد نزدیک حساب باز کنید
  • به همسرتان فکر کنید تا هم از عقده حقارت و هم از مشکلات جنسی زنان و مردان دور باشید
  • به طور کامل به از  بین بردن افراد سمی از زندگی خود  را در نظر بگیرید تا خود را با مثبت محاصره کنید.
  • برای ایجاد اعتماد به نفس بهتر و حس مثبتی از هویت خود، افرادی پیدا کنید که شما ساخته و از شما حمایت می کنند.
  • دوستانی که در آنها گوش دادن، مهربانی و مسئولیت متقابل وجود داشته باشد.
  • و اگر شما احساس می کنید که زندگی شما در حال حاضر این نوع از افراد مثبت وجود ندارد،
  • امروز روزی است که بیرون بیایید و شروع به تلاش برای پیدا کردن آنها کنید!

موفق و پیروز باشید

آرامشی به وسعت اقیانوس خوشبختی با کلینیک روانشناسی ندای رحمت

توسط |۱۳۹۸-۷-۲۰ ۱۴:۰۲:۲۰ +۰۰:۰۰مهر ۲۰ام, ۱۳۹۸|بیماریهای روانی|

دیدگاه خود را بنویسید